Van taxi naar tankstation

Deel deze pagina
Brian Mohaboe reed al twaalf jaar op de taxi. En toen kwam corona. Dat had direct invloed op zijn werk. Minder ritten van en naar Schiphol, geen volle Johan Cruijff Arena waar supporters wachten om naar huis gebracht te worden, geen beurzen en festivals. Brian Mohaboe kwam thuis te zitten. Hij maakte gebruik van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Tot hij met succes de stap zette naar nieuw werk.

Op de taxi

Brian Mohaboe is bijna 40 jaar en woont in Hoofddorp. Hij reed twaalf jaar op de taxi. “Eerst in loondienst, toen ben ik zelfstandig geworden. Mijn werkterrein was voornamelijk Amsterdam, Schiphol. Veel zakelijk vervoer, maar ook straatvervoer. Ik reed festivalbezoekers van en naar het festivalterrein, standhouders en beursbezoekers naar beurzen in de RAI en bracht supporters naar de Arena. Ik draaide vaak nachtdiensten, maar als het nodig was reed ik ook overdag. Dan stelde ik mij daarop in.” 

Brian Mohaboe in de shop bij het tankstation. Zijn nieuwe werkplek

Brian Mohaboe op zijn nieuwe werkplek. De shop van het tankstation. Foto: Total

Corona

Vrijwel direct na het uitbreken van de coronapandemie merkte Brian Mohaboe dat het aantal klanten terugliep.

Er veranderde gelijk veel. Congressen en beurzen werden afgelast. Het vliegverkeer werd minder. Dat betekende minder zakelijke klanten en minder toeristen die naar Amsterdam kwamen. Ook het thuiswerken had invloed. Als je dan ziet hoe weinig mensen er op straat lopen en er rijden zo’n zes- tot achtduizend taxi’s, dan levert dat te weinig op. Ik heb dagen gedraaid van twaalf uur en dan verdiende ik 30 euro. Daar moet je ook je kosten uit betalen. Dat hield ik niet vol. Toen heb ik Tozo aangevraagd. Dat hielp wel, maar was niet genoeg om de kosten helemaal te dekken.  

Ander werk

“Ik had gehoopt dat deze crisis na een paar maanden over zou zijn. Toen dat niet zo bleek te zijn, heb ik iemand van de gemeente Haarlemmermeer gevraagd of zij mij konden helpen om ander werk te vinden. Ik wilde niet afhankelijk blijven van een uitkering. Het balletje ging rollen: via de gemeente kwam ik in contact met het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam (RWC). Ik heb een mail gestuurd en werd geholpen door een echte topper. Hij heeft mij begeleid met het schrijven van sollicitatiebrieven, mijn cv actualiseren, eigenlijk om terug te komen in de maatschappij. Het was jaren geleden dat ik gesolliciteerd had. Bij de vacatures kon ik kijken wat ik leuk vond. Het maakte niet uit of ik ervaring had of niet. De vacature bij het tankstation leek mij wel wat. Ik kon stagelopen bij de Retail Academy, een project van Total Nederland, DITIS HR Dienstverlening en het Werkgevers Servicepunt (WSP) Groot-Amsterdam. De samenwerking met mijn collega’s is leuk. De stage ging goed, want ik ben aangenomen en op 1 januari ben ik begonnen.”

Servicemedewerker

Brian Mohaboe werkt sinds 1 januari 2021 als servicemedewerker bij tankstation Total aan de Stadionweg in Amsterdam. Daar doet hij alle werkzaamheden die in een benzinepompstation gedaan moeten worden. “Overdag zijn we met twee man. Je staat achter de kassa, zorgt dat er voldoende producten in de schappen liggen, je vult de koffie bij en je houdt het terrein schoon. De klanten moeten zich welkom en veilig voelen. Tijdens de nachtdienst zit je in een kogelwerende kooi, in verband met de veiligheid.”

Aanraden

“Ja zeker, zeker, zeker zou ik anderen die hun werk kwijtraken, aanraden om de stap te zetten”, reageert Brian Mohaboe beslist.

Waarom? Het is veel beter om aan het werk te blijven. Er is genoeg werk. Je moet de juiste stappen nemen. Je moet je vooral niet schamen als je om werk gaat vragen. Ga ervoor, neem de moeite. Neem de stap naar de gemeente of naar het Regionaal Werk Centrum. Zij helpen je echt. Er zijn genoeg vacatures die wachten op iemand die geschikt is. Er kan een wereld voor je opengaan.  

Brian staat voor het tankstation

Brian Mohaboe voor het tankstation. Foto: Total

Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam (RWC)

De gemeente Haarlemmermeer is partner van het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam (RWC). Doel van dit werkcentrum om inwoners van werk naar werk te begeleiden. Dat gebeurt door partijen te benaderen die door de coronacrisis een personeelsoverschot hebben, zoals bijvoorbeeld de KLM. En partijen met een personeelstekort, zoals bijvoorbeeld bezorgdiensten. 
Bedrijven kunnen zich nog steeds aanmelden. Meer informatie is te vinden op de website van het RWC

Kijk voor meer informatie over het coronavirus op de website van de gemeente Haarlemmermeer

Gepubliceerd op: 
18 jan 2021