‘Trek Noord/Zuidlijn door naar Schiphol en Hoofddorp’

Deel deze pagina
Publicatiedatum: 
woensdag 09-01-2019
Trek de Noord/Zuidlijn (metro) door naar de treinstations Schiphol en Hoofddorp. Dat is één van de wensen die Haarlemmermeer samen met Schiphol, Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, Nederlandse Spoorwegen en KLM heeft.

Drukke perrons

De zes betrokken partijen proberen hiermee een oplossing te geven voor de kwetsbare bereikbaarheid – regionaal, nationaal en internationaal – van station Schiphol. De capaciteit hiervan is onvoldoende om de groei van het aantal reizigers op te vangen. Burgemeester Onno Hoes zei hierover in het radioprogramma Spraakmakers (NPO) dat hij het moment snel dichterbij ziet komen dat hij het station moet sluiten “vanwege de onveilige situatie.” Eerder heeft voormalig wethouder Derk Reneman hierover gezegd “dat het zo druk gaat worden dat de mensen van de perrons af kunnen vallen.”


Ingang Schiphol naar station

De ingang van Schiphol naar NS. Foto: Kees van der Veer

Kwetsbaarheid Schipholtunnel

De zes eerdergenoemde indieners zien in hun voorstel een oplossing voor wat ze de ‘problematische multimodale knoop Schiphol’ (multimodaal: gericht op meerdere gebieden) noemen. Daartoe rekenen ze ook de spoortunnel die weinig ruimte biedt voor uitbreiding van het treinverkeer. De Schipholtunnel is bovendien kwetsbaar, stellen de twee gemeenten, NS, Schiphol, Vervoerregio Amsterdam en KLM. Als deze dicht moet vanwege een calamiteit voor het treinverkeer raken al snel de veiligheid en bereikbaarheid van Schiphol in de knel en dat kan verstorend zijn voor het luchtverkeer.

Onverwacht snelle groei

De bereikbaarheid aan de westkant van Amsterdam kan ook een probleem worden als gevolg van de onverwacht snelle groei van het aantal inwoners, banen en bezoekers. Het aantal reizigers in het openbaar vervoer aan de zuidwestkant van Amsterdam groeit tot 2030 met maar liefst 50 procent.

CO2-uitstoot

Er is ook veel te winnen op het gebied van duurzaamheid. Want: hoe minder mensen reizen met vliegtuig en/of auto - en hoe meer met de trein op internationaal, nationaal en regionaal niveau - hoe lager de CO2-uitstoot. Op verschillende plekken zijn al plannen voor een multimodale knoop Schiphol (een knooppunt dat meerdere gebieden bedient) in de maak. Maar het is nu zaak om de meest kansrijke en meest effectieve plannen te combineren en zo snel als kan uit te voeren.

In gesprek

Op deze manier ontstaat ruimte op het spoor rondom Schiphol en in de tunnel voor acht extra internationale of nationale treinen per uur per richting. Op de luchthaven komt hierdoor ruimte voor andere vluchten. En op de perrons van Schiphol staan de mensen elkaar niet meer te verdringen met alle risico’s van dien. Ook zit hier een groot economisch voordeel aan. Want hoe beter een gebied bereikbaar is, hoe aantrekkelijker het is voor een bedrijf om zich er te vestigen. En tenslotte gaat het om de veiligheid, want als er een calamiteit of een storing is in bijvoorbeeld de Schipholtunnel, kan er gebruik worden gemaakt van een alternatieve route.