Starten in coronatijd? Vis aan de Linie deed het

Deel deze pagina
Op 1 april zou restaurant Vis aan de Linie zijn deuren openen, géén grap. En op een heel bijzondere locatie in Haarlemmermeer: het Fort van Hoofddorp. Maar het coronavirus sloeg toe en alle horeca moest op slot. Stilstaan en niets doen past niet bij de ondernemers van het visrestaurant. Op 11 mei openden de deuren van Winkel aan de Linie en een eigen take away.

Terwijl ze het koffieapparaat bedient voor een cappuccino to go vertelt Lilian Beydals over de start van Vis aan de Linie. Als bedrijfsmanager is ze verantwoordelijk voor de horeca op het fort. “We waren klaar voor de opening toen de maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen, werden afgekondigd. Het restaurant kon niet open, maar de winkel wél. Daar verkopen we lokale producten zoals verse gerookte palingen en makrelen van Eveleens en vruchtensappen van de Olmenhorst.”

Lilian Beydals van Vis aan de Linie

Lilian Beydals in het restaurant Vis aan de Linie. Foto: de Gouden Plaat/Violet Johan

Fort van Hoofddorp

Beydals merkte dat er veel interesse was vanuit de omgeving.

Het Fort van Hoofddorp is een militair bouwwerk, ooit bedoelt ter verdediging van Amsterdam en omgeving. Het is jaren niet toegankelijk geweest. Veel mensen zijn benieuwd hoe het is geworden, maar hebben ook behoefte om kennis te maken met een stuk geschiedenis zo dicht bij huis. Door open te gaan, konden we antwoord geven op vragen van mensen en hen de gelegenheid geven om kennis te maken met Vis aan de Linie.

Mosselpannetje thuis?

De afgelopen tijd heeft Beydals ook gebruikt om creatieve mogelijkheden te vinden. “De winkel was al gepland, maar het take-awayconcept niet. Het bleek een leuke manier om te laten zien wat we te bieden hebben. Toch gaan we er niet mee door. Vis is een toch lastig product om af te halen, want hoe serveer je een goed mosselpannetje om mee te nemen?” Ook is tijd geïnvesteerd om te kijken hoe ze na 1 juni, wanneer de horeca voorzichtig open gaat, veilig gasten kunnen ontvangen. “We hebben een systeem met QR-codes ingevoerd. Mensen die op het terras gaan zitten, kunnen met hun mobieltje de code van hun tafeltje te scannen. Hun bestelling komt direct in de keuken terecht en betalen gaat digitaal. Het is allemaal iets minder persoonlijk, maar wel veilig; geen menukaart die door veel handen is aangeraakt of iemand die bij het tafeltje de bestelling opneemt. In het restaurant werken we met een reserveringssysteem en voor het buitenterras geldt, vol is vol.”

Viskantine

De viskantine, zoals Beydals hun concept noemt, had zin in de dag dat het restaurant en terras open mocht. “Op sociale media telden we de dagen af, maar we kondigden het niet groots aan. We kijken eerst hoe het gaat met de inzet van sociale media en van ‘hoort zegt het voort’. Het moet niet te druk worden. We willen geen politieagent spelen om de anderhalve meter samenleving te waarborgen. De uitdaging is om samen zo goed mogelijk te groeien, zodat terugschroeven niet hoeft. Wij stellen het belang van de samenleving voorop.”

#kooplokaalhaarlemmermeer 

Iedereen wordt getroffen door de coronacrisis, maar veel ondernemers extra hard. Lokale en landelijke maatregelen bieden enige ondersteuning, maar de gemeente roept ook inwoners op om Haarlemmermeerse ondernemers waar mogelijk te helpen. 

Gepubliceerd op: 
2 jun 2020