‘Samenwerking beroepsonderwijs en bedrijfsleven blijft hard werken’

Deel deze pagina
MBO College Airport bestaat 25 jaar. De ontstaansgeschiedenis van de opleiding gaat echter een stuk verder terug in de tijd. Honderd jaar geleden wordt de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij (KLM) opgericht. Korte tijd later opent de Anthony Fokkerschool, voorloper van MBO College Airport, haar deuren. Dat is geen toeval. Precies die betrokkenheid, tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven, bestaat tot op de dag van vandaag en maakt de luchtvaartopleidingen ook bijzonder.

“MBO College Airport is op aandringen van de luchtvaartsector zelf ontstaan. Als een soort fusie van verschillende luchtvaart gerelateerde scholen” zegt Philip Mol, directeur van MBO College Airport in Hoofddorp.

Aanleiding was de verwachte groei van Schiphol. Als je 25 jaar terug in de tijd kijkt, zie je dat die vooruitziende blik juist is geweest. In die periode heeft vliegen zich ontwikkeld van iets exclusiefs tot iets wat toegankelijk is voor iedereen. De meeste scholen worden opgericht op initiatief van de overheid. Vakscholen zijn vaak opgericht vanuit een sterke wil van het bedrijfsleven. De school is destijds als publiek-private school gebouwd, wat betekent dat de school voor de helft betaald werd vanuit de sector en de andere helft door overheden, waaronder de gemeente Haarlemmermeer. 

Het publiek-private zit dus in het DNA van de school.

Philip Mol, directeur van MBO College Airport

Philip Mol, directeur van MBO College Airport. Foto: MBO College Airport

Nederlands Luchtvaart College

Voorloper van MBO College Airport is het Nederlands Luchtvaart College, waar de Anthony Fokkerschool in is opgegaan. Aanvankelijk was het idee dat er één landelijke vakschool voor de luchtvaart moest komen. Betrokken partijen als de Luchtmacht, KLM, Schiphol Group en Fokker hebben flink gesteggeld over de locatie van de opleiding. Uiteindelijk is gekozen voor Hoofddorp, omdat de meeste werkgelegenheid toch op en rond Schiphol is.

Dat de school drie jaar later onderdeel werd van het ROC van Amsterdam had twee oorzaken. Het nieuwe gebouw was aanvankelijk flink wat maten te groot, wat leidde tot financiële problemen. Er was behoefte aan een sterke partner om te kunnen overleven. Daarnaast vond er een verplichte fusiegolf plaats, die was ingezet door het kabinet, de zogenaamde ROC vorming. Circa 700 vakscholen moest terug naar zo’n 43 ROC’s. De aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan, ontstond op een natuurlijke manier.

Brede luchtvaartopleiding

Bij de start van MBO College Airport waren er slechts twee opleidingen: één voor stewards en stewardessen en één voor vliegtuigtechniek.

Vanaf 2000 zijn we dat gaan uitbreiden. Alles wat verband houdt met luchtvaart is in het opleidingsaanbod opgenomen: van logistiek tot beveiliging en van facilitaire dienstverlening tot Travel & Hospitality. In 25 jaar tijd is de opleiding veel internationaler geworden. Zo loopt 30% van onze studenten stage in het buitenland. In totaal hebben we 4.500 studenten, dus dat is best een aantal. De tijd dat landen een eigen luchtvaartmaatschappij hadden, verdwijnt. Een goed voorbeeld hiervan is KLM/Air France. De arbeidsmarkt is veel mondialer geworden.

Altijd verbonden met bedrijfsleven

Mol heeft een gedrevenheid om de historie van de luchtvaartopleiding zichtbaar te maken.

Zeker als onderwijsinstelling is het belangrijk dat je wéét waar je vandaan komt, omdat wij continu verbonden zijn met de luchtvaartsector. Al is die samenwerking lang niet altijd even goed geweest. Zo heeft KLM weleens gedreigd een eigen bedrijfsschool te beginnen en heeft Fokker dit zelfs gedaan. De veel gehoorde roep dat onderwijs moet aansluiten op de arbeidsmarkt is een open deur. Maar tegelijkertijd is de vraag ‘Hoe doe je dat?’ wél een relevante. Zeker voor de lange termijn is het van belang elkaar te blijven vinden. Nu gaat het goed met de economie en lopen bedrijven de deur bij ons plat, maar dat zal niet altijd zo blijven. De ene keer is het de overheid die een stok tussen de spaken gooit, dan de sector of het onderwijs zelf. Die samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt is niet makkelijk en vraagt inzet van beide kanten.

‘Ambitie en Turbulentie’

Eerder deze maand overhandigde Mol een exemplaar van het boek ‘Ambitie en Turbulentie, een geschiedenis van luchtvaart onderwijs in Nederland’ aan burgemeester Schuurmans-Wijdeven van Haarlemmermeer.

Als metafoor voor de veranderingen die de opleiding heeft doorgemaakt, gebruik ik weleens de naam van de plek waar onze opleiding staat: de wijk Graan voor Visch. Cruquius heeft gezorgd dat het water werd weggepompt en land werd drooggelegd. Iets wat eerst ondenkbaar was, werd door technologie mogelijk. Zo is Schiphol ook ontstaan. Techniek maakt nieuwe dingen mogelijk die van te voren niet te voorspellen zijn. Dat is mooi en precies ook de essentie van beroepsonderwijs. We moeten continu kijken welke veranderingen er zijn. Technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat, als we niet oppassen, we studenten opleiden voor beroepen die straks niet meer bestaan.

MBO College Airport: dé logistieke vakschool

Die nieuwsgierigheid is de reden dat MBO College Airport een dronelaboratorium heeft opgericht.

Dronetechnologie staat bovenaan het lijstje van ontwikkelingen die bepalend kunnen zijn voor de toekomst. Zeker weten doen we het niet, maar we willen erbij zijn. Op vliegveld Valkenburg zijn studenten bezig met testen. Deels bouwen ze drones ook zelf. Welke toepassingen worden relevant voor de toekomst? Je ziet dat de politie al drones gebruikt bij opsporingen, ongelukken en om toezicht te houden bij festivals. Een grote doorbraak zou zijn als drones zouden kunnen worden toegepast in de logistiek. Stel dat het luchtruim wordt opengesteld voor professioneel drone gebruik, dan ontstaat een heel nieuwe technologie in Nederland! 

Logistieke dienstverlening is een richting waar MBO College Airport zich verder in specialiseert. “We zijn om de hoek van ons hoofdgebouw, op de Diamantlaan 29, een nieuwe locatie gestart. Hier zijn alle logistieke opleidingen gebundeld met de ambitie uit te groeien tot dé logistieke vakschool van Metropool Regio Amsterdam . Bijzonder is dat ook de KLM een deel van haar logistieke trainingsactiviteiten op het gebied van luchtvaartlogistiek heeft ondergebracht op de Diamantlaan. De locatie is al in gebruik, maar op 11 november a.s. zullen we deze samen met de KLM feestelijk gaan openen.”

Gepubliceerd op: 
26 sep 2019