Relaxter vliegen en niet meer met je koffers zeulen

Deel deze pagina
Schiphol levert banen op, welvaart en economische groei, maar het zorgt ook voor overlast. Daarom zoekt Jurgen Nobel, wethouder Luchthavenzaken, naar innovatieve oplossingen om de hinder te verminderen en de lusten te vergroten. Hij bezoekt de komende tijd een aantal bedrijven die met innovatieve middelen de luchtvaart slimmer, schoner en duurzamer willen maken.

Een paar weken terug bezocht hij Schiphol, om een proef bij te wonen, waarbij een taxibot vliegtuigen elektrisch van en naar de landingsbanen taxiet.  Nu bezocht hij een bedrijf dat het inchecken van de koffers makkelijker moet maken: Luggage Care.

“Het komt hierop neer”, zegt Mark Smees van Luggage Care.

Wij hebben een platform ontwikkeld, dat de hele reis die een reiziger maakt, die via Schiphol of andere luchthavens vliegt, kan begeleiden. Dat begint al met je koffers, die we kunnen inchecken en bij je thuis ophalen, zodat je zelf met het openbaar vervoer kunt reizen. 

Wethouder Jurgen Nobel in gesprek met Mark Smees en Raoul Nijhoff

Wethouder Jurgen Nobel in gesprek met Mark Smees en Raoul Nijhoff. Foto: Jur Engelchor.

Beleving

Ze hebben veel onderzoek gedaan naar de beleving van het vliegen en kwamen erachter dat veel reizigers behoefte hebben aan een makkelijker en comfortabelere bagageafhandeling. Met name het inchecken voor bagage en de lange rij die daarbij komt kijken, zien veel mensen als een stressvol en vervelend begin van hun reis. 

Duurzaamheid

Maar dan heb je dus extra verkeersstromen? “Nee”, zegt Raoul Nijlhof, die samen met Mark het bedrijf runt.

Duurzaamheid is echt een van ons doelen. Bij het meenemen van bagage hebben mensen snel de neiging de auto te verkiezen boven het openbaar vervoer. Regelmatig wordt dan een familielid ingeschakeld om hen weg te brengen om ze vervolgens twee weken later weer op te halen. Dat zorgt uiteindelijk voor meer verkeersbewegingen. De (snel)wegen rondom Schiphol worden zo erg druk. Niet zelden ontstaan hierdoor files op de A4. Onze koeriers gaan eerst vijf tot tien adressen af om vervolgens de koffers in een keer op Schiphol af te leveren.

Ontzorgen

“Dat je zonder bagage naar het vliegveld kan, is een ding”, zegt Mark. “Uiteindelijk willen we de hele reis begeleiden. We willen de reiziger ook ontzorgen door tips te geven, door te helpen met hoe en op welk tijdstip ze het beste kunnen reizen naar de luchthaven. Het is een platform, waarbij we de vakantiereiziger, maar ook de zakelijke reiziger kunnen ontzorgen.”

Efficiënter

Jurgen Nobel is enthousiast. “Dit is zo’n bedrijf dat zorgt dat je meer ontspannen op vakantie gaat. Maar wat voor Haarlemmermeer vooral van belang is, is dat we de vervoersstromen van en naar Schiphol efficiënter en duurzamer inrichten. Het staat nu niet alleen vast op de wegen en het spoor, maar ook op Schiphol zelf, met al die mensen die met koffers zeulen.”

Gepubliceerd op: 
15 sep 2020