'Mensen snappen vaak niet wat er in brieven staat'

Deel deze pagina
Jorien Elstgeest (28 jaar) is cliëntondersteuner van Stichting MEE. Zij helpt inwoners bij het begrijpen van brieven of met communicatie van verschillende (overheids)organisaties. In de Week van Lezen en Schrijven, die van 6 tot 12 september plaatsvindt, wordt extra aandacht besteed aan het belang van het goed beheersen van de Nederlandse taal. InforMeer ging met Jorien in gesprek.

Als cliëntondersteuner ondersteun ik mensen met verschillende soorten beperkingen, bijvoorbeeld psychisch of chronisch. Ook een laag niveau van het beheersen van de taal is een beperking. Wij helpen bij verschillende soorten vragen en nemen stress weg door bepaalde zaken over te nemen. De vragen die binnenkomen lopen dan ook heel erg uiteen. Zo vragen mensen om hulp bij het aanvragen van een uitkering of een traplift. Maar ook bij bepaalde gesprekken met bijvoorbeeld de gemeente. Elke vraag en elke cliënt is dan ook anders. Dat maakt het werk als cliëntondersteuner heel divers!   

Jorien Elstgeest

Jorien Estgeest: "Door schaamte blijven belangrijke brieven ongeopend.” Foto: Lege Fles Film en Fotografie. 

Laaggeletterdheid komt nog veel voor

Vaak beseffen we ons dit niet, maar er zijn nog zo’n 2,5 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder die moeite hebben met lezen en schrijven. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden. Dat heeft grote gevolgen voor hun persoonlijke leven. Als je niet goed kunt lezen, schrijven en/of rekenen, vind je minder snel een baan, kun je minder gezond leven en heb je minder grip op je geldzaken. Er is wel veel hulp voor deze groep. Naast cliëntondersteuners zijn er bijvoorbeeld ook cursussen bij het Taalhuis en is er een speciaal financieel café voor hulp met administratie.

Jorien:

Wij komen veel in aanraking met inwoners, ook jongeren, die moeilijk kunnen lezen. Zij snappen vaak niet wat er in brieven en e-mails staat. Ik leg dan in Jip-en-Janneke-taal uit wat er in de brief staat, of bel samen met hen naar de afzender voor extra uitleg. Ook snappen zij niet welke stappen nodig zijn voor het aanvragen van bepaalde gemeentelijke regelingen, zoals het Kindpakket. Dan vragen zij het dus niet aan, terwijl ze het wel hard nodig hebben. Hier helpen wij ook bij.  

We moeten het taboe doorbreken

“Ik denk vooral dat er nog een groot taboe heerst op laaggeletterdheid. Inwoners schamen zich om hulp te vragen. ‘Want hoezo begrijp ik als Nederlander niet wat er in deze brief staat?’, denken ze dan. Door deze schaamte blijven belangrijke brieven ongeopend en krijgen inwoners niet de hulp die ze wel nodig hebben. Terwijl de hulp die er is juist anoniem, laagdrempelig en gratis is. Hier zouden meer inwoners gebruik van moeten maken!”

Aandacht

Dit jaar tekenden wethouders van zeven gemeentes de Regionale Aanpak Laaggeletterdheid. Daarmee willen de gemeenten regionaal aandacht vragen voor laaggeletterdheid en dit ook terugdringen. Ook andere gemeenten gingen het gesprek aan met ervaringsdeskundigen. Zo is de gemeente Amsterdam in gesprek gegaan met een deelnemer van een taalcursus en is gemeente Amstelveen in gesprek gegaan met de coördinator van hun taalhuis. De verhalen van de verschillende gemeenten worden verzameld, zodat alle belangstellenden ze kunnen lezen.

 

Gepubliceerd op: 
8 sep 2021