Meer ruimte voor vrachtvluchten. Goed voor de economie

Deel deze pagina
De coronacrisis heeft een enorme impact op de luchtvaartsector. Er staan vliegtuigen geparkeerd op de landingsbanen, trotse blauwe vogels op een rij. Het is er oorverdovend stil. Dat betekent dat de economische motor, die de luchthaven is, hortend en stotend tot stilstand is gekomen. “Veel mensen die in de luchtvaartsector werken, zitten nu thuis, in onzekerheid over de toekomst van hun baan”, zegt Jurgen Nobel, wethouder luchthavenzaken.

De steun van het kabinet aan de luchtvaartsector is niet alleen steun aan die sector, maar aan de hele keten daarachter. Dan gaat het over logistieke bedrijven, maar ook over bedrijven die producten maken en over de hele wereld exporteren. Die noodmaatregelen moeten ervoor zorgen dat de internationale verbondenheid met de rest van de wereld blijft. In Haarlemmermeer zitten veel internationale bedrijven, zoals Asics, Danone en L’Oréal die zich hier vestigden vanwege die verbondenheid. “Ook de staatssteun aan KLM vind ik begrijpelijk, vanwege het grote belang in onze economie”, zegt Nobel. Hij vindt wel dat het nu tijd is om na te denken over hoe we in de toekomst omgaan met de luchthaven.  

Vliegtuigen op een rij op een landingsbaan

Vliegtuigen op een rij op een landingsbaan. Foto: Aerovista Luchtfotografie
 
Wat voor onze regio belangrijk is, zijn de vrachtvluchten. In normale omstandigheden is dat minder dan drie procent van alle vluchten op Schiphol. “Dat percentage willen wij omhoog brengen”, zegt Nobel.

Vrachtvluchten leveren namelijk veel werkgelegenheid op, niet alleen in onze regio, maar ze zijn voor heel Nederland van groot belang. Wij zouden dus graag zien dat er vanaf nu een gegarandeerd aantal extra slots aan vrachtvluchten wordt toegewezen, zodat die economische motor straks nog harder kan draaien. 

Hij is daarover in gesprek met de branchevereniging voor vrachtvluchten, ACN. “Hoewel dat juridisch moeilijk is, vechten we daar samen met meerdere partijen voor. Een aantal zaken moet in Europa geregeld worden, maar ook de minister en de Tweede Kamer kunnen zich nu voor extra vrachtslots uitspreken. Wij zullen minister en Kamerleden blijven wijzen op het belang van de vrachtvluchten voor Nederland. 
 

Gepubliceerd op: 
13 mei 2020