‘Er zijn niet zomaar een paar ribbellijnen getrokken’

Deel deze pagina
Publicatiedatum: 
donderdag 11-04-2019
De campagneweek “Houd de lijn vrij” vraagt aandacht voor de loopstroken van blinden en slechtzienden. In Haarlemmermeer draait de campagne in samenwerking met de Belangengroep gehandicapten Haarlemmermeer.

De campagneweek “Houd de lijn vrij” heeft zelfs al een relletje nu de Nederlandse Spoorwegen campagnestickers op de ribbellijnen, ook wel loop- of geleidestroken genoemd, weert uit angst voor achterblijvende lijmresten.

Stickers, flyers en tweets

Ook in Haarlemmermeer draait de campagne. Zonder rellen. Maar met stickers en flyers, in samenwerking met de Belangengroep gehandicapten Haarlemmermeer. En met de tweets van wethouder Marjolein Steffens-van de Water.

De campagne is erop gericht om de routes voor blinden en slechtzienden obstakelvrij te houden. Dat menigeen zijn fiets, bromfiets of er een ander struikelblok op zet, is vaak een kwestie van achteloosheid, onwetendheid of hufterigheid.

Marcel Leek, specialist beheer bij Beheer en Onderhoud, spijkert desgevraagd kennis bij en vergroot het bewustzijn. “Volgens mij zijn we in 2010 en 2011 in Haarlemmermeer begonnen met het aanbrengen van deze lijnen”, zegt hij. “Ze zijn van verschillende lengtes en ze verbinden plekken aan elkaar. Ze kunnen heel kort zijn. Bij een oversteek bijvoorbeeld of bij een bushalte.”

 
Hebben ze hun waarde bewezen?
“Zeker. Voor blinden en slechtzienden zijn ze heel belangrijk. Ze zijn in heel Nederland op dezelfde manier aangelegd met dezelfde patronen. Dus op Schiphol bij de treinen zijn ze hetzelfde als in Groningen of in Zwolle. Het is dus niet zo dat er zo maar een paar lijntjes zijn getrokken.” 
 
Kon de doelgroep er destijds over meepraten?
“Ja maar dat gebeurde op landelijk niveau. Afgesproken is om ze aan te leggen bij winkelcentra, bussen, treinen en andere belangrijke voorzieningen.”
 
Bevallen de lijnen?
“Voor de gebruikers wel maar, zeg ik eerlijk, voor de beheerder kunnen ze lastig zijn. We hebben veel gravers in deze gemeente. En niet elk nutsbedrijf legt ze na gedane arbeid op de plek waar ze horen. Gelukkig hebben wij inwoners die ze gebruiken en ons direct informeren dat ze moeten worden aangepast.”
 


Scooter op de loopstroken van blinden en slechtzienden. Foto: Houd de lijn vrij


Heeft Haarlemmermeer er genoeg?
“Tot nu toe krijgen we niet vaak verzoeken. Daaruit leid ik vooralsnog af dat we de boel op orde hebben.”

Terug naar 30 centimeter

Hoe ziet de toekomst van de lijnen eruit? Komen er innovaties?
“Ze worden waarschijnlijk smaller. Ze zijn nu 60 centimeter breed en ze gaan – landelijk – terug naar 30 centimeter.”
 
Zijn er ook klachten over? Van vrouwen met hoge hakken, rollator- of kinderwagengebruikers? 
“In het begin was dat wel zo, ja. Maar dit soort klachten verdwijnt meestal als sneeuw voor de zon als je nut en noodzaak toelicht. Het is goed om dat te beseffen als je ziet dat iemand bijvoorbeeld zijn fiets erop zet. Spreek degene die dat doet er op aan. En als de eigenaar niet in de buurt is, til het obstakel weg. Je kunt dat immers goed uitleggen.”