EK voetbal 2020 komt naar Haarlemmermeer

Deel deze pagina
Publicatiedatum: 
woensdag 05-12-2018
De Europese voetbalbond UEFA koos de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen als locatie voor het International Broadcast Centre (IBC) tijdens Euro2020. Dat betekent dat alle tv-signalen van het EK-voetbal 2020 vanuit de polder komen.

Het Europees Kampioenschap voetbal is in 2020 niet in één gastland, maar in twaalf verschillende Europese steden. Ook de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam is een speelstadion. En alle beelden van dat EK komen uit Vijfhuizen. Vanuit de Expo worden twee miljard kijkers bediend. Londen en München waren ook in de race. Maar Vijfhuizen ging er met de hoofdprijs vandoor.

Verslaggeving Euro2020

De recent uitgebreide Expo Haarlemmermeer beslaat een oppervlakte van 24.000 vierkante meter en zal vanaf 30 maart 2020 vier maanden lang plaats bieden aan zo’n duizend gasten en werknemers. Het IBC werkt met de nieuwste technologie om vele miljoenen kijkers over de hele wereld te voorzien van op maat gesneden verslaggeving van Euro2020. Het IBC huisvest onder meer technische-, productionele- en zendfaciliteiten als tv-studio’s en productie- en regieruimtes.

Adam Elzakalai, wethouder Sport van Haarlemmermeer, is trots dat het IBC naar de polder komt.

“Supergaaf natuurlijk dat als je straks naar de wedstrijden op televisie kijkt, je weet dat de signalen vanuit de Expo komen. Dat geeft toch een soort van trots.”

De KNVB heeft een belangrijke rol gespeeld in de toewijzing van het IBC aan de Expo Haarlemmermeer. Gijs de Jong, secretaris-generaal KNVB vindt het geweldig.

"Het is een zeer prestigieus project dat enorme prioriteit heeft voor UEFA, mede door de grote financiële belangen die de verkochte tv-rechten met zich meebrengen.”

EK2020

De Expo Haarlemmermeer wordt de locatie voor het International Broadcast Centre (IBC) tijdens Euro2020. Beeld: Shutterstock



De beslissing om de IBC in Nederland te hosten, is de eerste stap voor de UEFA in het leveren van de beelden van UEFA Euro2020 aan ons wereldwijde tv- en digitale publiek, geeft UEFA-marketingdirecteur, Guy-Laurent Epstein aan.

“Het IBC zal de kern vormen van dit avontuur dat landen en supporters verbindt.”

Ook Jeroen Dona, directeur van Libéma Beurzen en Evenementen is trots.

“Na een intensieve zoektocht door de UEFA Expo Haarlemmermeer is verkozen. Hierbij is de beleving van onze evenementenlocatie, die volledig van glas is en daardoor zorgt voor een prettig binnen- en buitengevoel met daglicht, doorslaggevend geweest.”