BMX-baan Badhoevedorp nu al een succes

Deel deze pagina
Hij is nog niet af, maar nu al is de BMX-baan in het centrum van Badhoevedorp een groot succes. Op zondagen zijn jongeren en andere enthousiaste vrijwilligers nog druk aan het scheppen, maar er wordt al druk op gecrost op de heuveltjes. Projectwethouder Mariëtte Sedee nam een kijkje. “Wat een ontzettend leuk initiatief!”

“Hoe is dit tot stand gekomen?”, wil Mariëtte Sedee weten van de initiatiefnemers Melvin Troost en Tom Oude Elferink. “Het was een idee van mijn zoon van 14”, vertelt Melvin Troost.

Voor jongeren van zijn leeftijd is hier niet veel te doen. En dan gaan ze een beetje op straat rondhangen en dat zorgt soms voor overlast. Ik wist dat je ideeën kon indienen bij de gemeente voor tijdelijke initiatieven op de oude A9, dus ik vroeg hem wat hij leuk zou vinden. Ik dacht aan een jeugdhonk, maar hij kwam met het idee voor een BMX-baan.

Wethouder Mariëtte Sedee krijgt een helm overhandigd

Wethouder Mariëtte Sedee krijgt een helm. Foto: Henk Roolvink

Voetbalclub

Melvin Troost legde het idee voor aan de jongeren van de voetbalclub in Badhoevedorp waar hij trainer is. Gaaf plan, vonden die. “Dus stuurde ik op een zaterdagavond een mailtje naar de gemeente. Op maandag had ik al antwoord!” En zo ging de bal rollen. De gemeente zorgde voor de grond, zocht een geschikte locatie en bracht Melvin in contact met Tom Oude Elferink, een ervaren BMX-er, die een ontwerp voor de baan kon maken. Melvin wist op zijn beurt weer anderen enthousiast te maken, zoals aannemer Rutte, die met zijn shovel wel wilde meehelpen bij de aanleg. 

Hoge en lage heuvels

Al twee zondagen achter elkaar zijn jongeren en andere enthousiaste vrijwilligers druk aan het scheppen, maar intussen ligt er dus een heuse baan. Die ook al druk wordt gebruikt. Op de middag dat Mariëtte Sedee er is, zijn veel kinderen onder de twaalf op hun fiets over de heuvels en hellinkjes en door de bochten aan het crossen. “Hoe voorkom je dat die weggedrukt worden door de oudere kids?”, wil ze weten. Melvin Troost: “We hebben een deel met wat hogere heuvels en een deel met lagere. Maar we denken erover om die meer te scheiden, zodat je echt twee banen hebt. Gelukkig wil de aannemer nog een keer helpen met zijn shovel voor het grove werk. Want dat scheppen is best pittig.”

Crossen oké, overlast nee!

De hoogste heuvels zijn zo’n 2,5 meter. “Dat is best hoog. Moeten de kinderen geen helm dragen”, wil Mariëtte Sedee weten. Tom Oude Elferink: “Dat raden we zeker aan. Ik rijd zelf vaak op de BMX-baan in Amsterdam en daar is een helm verplicht. Maar dit is openbaar gebied en kun je het niet verplichten. Er komt wel een bord met spelregels, die jongeren zelf met een jongerenwerker van MeerWaarde hebben opgesteld. Kort samengevat: crossen oké, overlast nee! Dus ruim je rommel op, heb vooral plezier en denk aan je veiligheid.” Mariëtte Sedee: “En draag dus vooral een helm.” 

De durfals maken hoge sprongen

De durfals maken hoge sprongen. Foto: Henk Roolvink

Afvalbakken

De gemeente gaat nog afvalbakken plaatsen bij de BMX-baan. Melvin Troost hoopt dat die er snel komen. “Als we de kinderen en jongeren vragen om geen rommel achter te laten, is het wel belangrijk dat ze hun afval kwijt kunnen.” Ook zou hij graag zien dat er op de Kamerlingh Onneslaan een zebrapad komt. “Mijn zoontje van 9 laat ik niet alleen naar de BMX-baan gaan, want ik vind die weg nu te gevaarlijk voor hem om alleen over te steken.”

De BMX-baan kan zo’n twee tot drie jaar blijven, totdat deze plek zijn definitieve bestemming krijgt. Melvin Troost vindt het fantastisch dat dit mogelijk is in het centrum van Badhoevedorp. “Het is een baan van, voor en door de jongeren zelf. Alle jongeren zijn welkom!” Achter de BMX-baan komt ook nog een baantje met kleine bultjes voor op afstand bestuurbare autootjes.

Andere tijdelijke initiatieven op de oude A9 zijn onder andere Q-beach (een pop-upstrandje met horeca), een voetbalveldje, moestuinen en een pluktuin en een hondenlosloopgebied. Badhoevedorpers die ook een idee hebben voor een tijdelijk initiatief kunnen hier klikken voor meer informatie.
 

Gepubliceerd op: 
16 sep 2020