.

AH Toolenburg en JOGG-Haarlemmermeer bundelen krachten

Het moment dat bij Peter van Agteren, assistent-supermarktmanager van Albert Heijn Toolenburg, het kwartje viel, was toen hij voor zijn dorstige kleindochter (4) uit de koelkast een frisdrank wilde pakken. “Nee, geef maar water”, zei het kleine meisje. “Op school drinken we ook water.”

Overeenkomst

Een veelzeggende anekdote die hij deelt met wethouder Tom Horn (Zorg, Welzijn en Wonen) en de manager van de supermarkt in Hoofddorp Ruben Blom tijdens de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met JOGG-Haarlemmermeer (Jongeren Op Gezond Gewicht).

Onder deze paraplu van de gemeente werken Team Sportservice Haarlemmermeer, GGD Kennemerland, Maatvast, Meerwaarde, Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer en Zorg en Zekerheid samen. En nu dus ook Albert Heijn Toolenburg. Het doel is om de jeugd in Hoofddorp op gezond gewicht te brengen en te houden en een gezonde leefstijl met gezonde voeding en voldoende sport en beweging de normaalste zaak van de wereld te laten zijn. Dat en nog veel meer staat in de overeenkomst. De wijk Overbos geldt daarbij als aandachtsgebied.

Albert Heijn Toolenburg is de eerste commerciële partner van JOGG Haarlemmermeer. De bekende supermarktketen werkt op landelijk niveau al samen met JOGG.

JOGG & AH

Tom Horn, Peter van Agteren en Ruben Blom van AH drinken samen een gezond drankje. Foto: Jur Engelchor
 

Balletje

Wethouder Tom Horn is merkbaar in zijn sas met de nieuwe partner. Zijn wethouderskamer is speciaal voor deze gelegenheid ingericht met een banner en op tafel staan groene snacks en een watertap.

Voor de grap zegt hij: 

"We hebben alle ongezonde dingen weg gehaald."

En vervolgt: 

"We bereiken jongeren via scholen en sportverenigingen. Dat is goed en daar moeten we vooral ook mee dóórgaan. Maar met Albert Heijn erbij bestrijken we in één keer nog veel meer momenten uit het leven van jongeren die bepalend zijn voor een gezonde leefstijl. Bijvoorbeeld als ze de koelkastdeur opendoen of aanschuiven voor de maaltijd. Ik hoop dat het balletje gaat rollen en dat nog meer commerciële partners zich bij JOGG Haarlemmermeer aansluiten."

Jeugd

Wie de drijfveren van Peter van Agteren en Ruben Blom van Albert Heijn Toolenburg beluistert, krijgt niet de indruk dat ze in JOGG vooral een slimme methode zien om de omzet te vergroten.

Ruben Blom: 

"Natuurlijk heb ik er niets op tegen als er méér mensen die een gezonde levensstijl nastreven bij ons hun boodschappen komen doen. Maar dat is niet ons hoofddoel."

In feite, stellen hij en Van Agteren, streeft AH ook zonder JOGG naar een samenleving waarin een gezonde leefstijl de normaalste zaak van de wereld is.

Peter van Agteren:

"Ik wil als ouder, opa maar ook als assistent-supermarktmanager iets voor de jeugd betekenen. De jeugd heeft de toekomst maar een gezonde jeugd heeft een betere toekomst. We krijgen ook de ruimte vanuit Zaandam om aan campagnes zoals JOGG mee te doen, dat wordt gestimuleerd."

Suiker

De supermarkt in Toolenburg biedt dan ook luid en duidelijk zijn gezonde producten aan en zet deze niet achterin de schappen. Peter van Agteren en Robert Blom hebben meegewerkt aan acties van scholen die draaiden om gezond ontbijten. 

Robert Blom:

"We zijn trots op de melding in het zogenaamde maatschappelijk jaarverslag dat het producten heeft verkocht die zeven procent minder suiker bevatten dan het jaar daarvoor. Op tabakswaren staat de waarschuwing dat ze dodelijk. Zo’n waarschuwing staat niet op suiker bevattende producten. Suiker kan zeker op de lange termijn ook dodelijk zijn."

Nog een voorbeeld van het gegeven dat AH het beste voor heeft met de gezondheid van de klanten is dat het bedrijf niet met populaire figuurtjes op de verpakking kinderen verleidt maar met eigen creaties op de verpakking de gezonde(re) inhoud probeert te slijten.

Ruben Blom en Peter van Agteren: 

"Ja, we zijn wel degelijk in veel opzichten ook maatschappelijke ondernemers."

Vrije keuze

Van één ding blijft AH af. JOGG Haarlemmermeer en wethouder Tom Horn trouwens ook. En dat is de vrije keuze die klanten hebben. En dus staan naast alle gezonde producten ook de producten die suiker, vet en alcohol bevatten.

Ruben Blom: 

"Het is onze ambitie om de mensen, jong en oud gezonde keuzes te laten maken."

Gepubliceerd op: 
3 apr 2018