Logo van Hoofddorp-Zuid dat doorverwijst naar de homepage

Zoeken

Herinrichten Fanny Blankers-Koenlaan

Er was bezorgdheid over de verkeersveiligheid op de Fanny Blankers-Koenlaan. Daarom heeft de gemeente in 2018 besloten om de laan opnieuw in te richten.

Samen met een klankbordgroep, omwonenden, belanghebbenden en geïnteresseerden is de gemeente gekomen tot een passende oplossing. Deze oplossing is in 2020 gerealiseerd.

Bedankmoment Fanny Blankers-Koenlaan

Het werk aan de Fanny Blankers-Koenlaan is al een tijdje klaar. Hoog tijd voor een feestelijk moment. Graag had de gemeente de laan samen met omwonenden en gebruikers feestelijk willen openen. Helaas was dit door het coronavirus steeds niet mogelijk. Om mensen te bedanken voor al hun inzet, was er een online bedankmoment op 17 december 2021. Wethouder Marja Ruigrok (Verkeer en Vervoer) kwam aan het woord en enkele leden van de klankbordgroep. Op onderstaande YouTube-video kunt u het online bedankmoment terugkijken.

Video bedanktmoment

By showing the video you accept the terms and conditions and privacy policy of Youtube.

Evaluatie

Bureau XTNT heeft in opdracht van de gemeente een evaluatieonderzoek gehouden. Samen met de klankbordgroep zijn hiervoor criteria opgesteld. De conclusies zijn dat de herinrichting over het algemeen positief uitpakt en dat het doel om een lagere snelheid te bereiken is gelukt. Voor de herinrichting was de gemiddeld gemeten snelheid 35 tot 38 km/u, na de herinrichting 30 tot 32 km/u. Over de rotonde en de nieuwe bushaltes is een overgrote meerderheid erg positief. Een ruime meerderheid beoordeelt het ook als een verbetering ten opzichte van de oude situatie.

Uit de evaluatie blijkt niet dat de aanwezigheid van de bus voor een grote toename van de onveiligheid zorgt. Mogelijk heeft de bus zelfs een remmend effect op de gereden snelheden. Uit de enquêtes blijkt vooral dat er gewezen wordt naar automobilisten, brommers/scooters en fietsers als oorzaak van het onveilige gevoel. Toch blijft de gemeente Connexxion vragen om kritisch te blijven kijken naar de benodigde frequenties van Lijn 341.

Hoe nu verder?

In hun rapport heeft bureau XTNT ook enkele aanbevelingen gedaan, voortgekomen na overleg met de klankbordgroep. Door de gemeente zijn een aantal van deze aanbevelingen al opgepakt. Zo zijn de 30 km/u zoneborden beter zichtbaar gemaakt. Ook is de markering voor de schoolzones op dezelfde plekken aangebracht als waar ze voor de herinrichting lagen. Op dit moment wordt onderzocht of waar nodig de verlichting nog verder moet worden geoptimaliseerd. Daarnaast gaat de gemeente in samenwerking met Verkeer en Meer voorlichting geven op het Haarlemmermeer Lyceum en de basisscholen over het gebruik van de nieuwe laan.