Coronaloket voor ondernemers

Voor veel ondernemers is de huidige situatie lastig. Corona heeft mogelijk veel impact op uw onderneming (gehad). En nu is er een volgende crisis met hoge inflatie en hoge energieprijzen. Op deze pagina vindt u de regels en voorzieningen die u mogelijk (verder) kunnen helpen om deze periode door te komen.

Welke mogelijkheden zijn er voor financiële steun?

Financiële hulp

Er zijn verschillende regelingen en hulpmiddelen die u kunnen helpen: 

Meer weten? Bekijk het overzicht met steun- en herstelpakketten van de Rijksoverheid.

Faillissement 

Heeft de crisis geleid tot het faillissement van uw onderneming? Dan is het voor u een periode waarin u alle hulp kunt gebruiken. Bezoek de pagina over faillissement van de Kamer van Koophandel en lees wat u allemaal moet weten.

Hoe voorkom ik dat ik NOW-steun moet terugbetalen?

Heeft u aan het begin van de coronacrisis NOW-steun gekregen? Lever dan tot en met 31 oktober uw bedrijfscijfers in bij het UWV. Met zo’n ‘definitieve berekening’ laat u zien dat u recht had op de NOW-steun. En dat u het voorschot niet terug hoeft te betalen.
 
Hoe dit precies werkt, leest u op de UWV-pagina over de definitieve berekening. Heeft u vragen? Bel via 088 898 20 04 met medewerkers van het UWV.

Hoe zit het met belastingen?

Landelijke belasting

Wilt u meer informatie over belastingmaatregelen in verband met corona? Bezoek dan de website van de Belastingdienst.

Gemeentelijke belasting

Heeft u vragen over de gemeentelijke belastingen? Of verwacht u problemen? Bekijk dan de website van Cocensus. Of neem contact op met de afdeling Invordering van Cocensus via 023 55 63 400. Dat kan van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 13.00 uur.  Kies 1 in het keuzemenu voor een betalingsregeling. Een mail sturen kan ook: stuur die naar invordering@cocensus.nl. Wij denken graag met u mee.

Waar vind ik de regels die voor mij gelden?

In coronatijd zijn er veel regels. En die veranderen ook regelmatig. Op deze plekken vindt u altijd actuele informatie: 

Welke huurrechten heb ik als ondernemer?

Alle informatie over uw huurrechten en huurplichten vindt u op de pagina Huurrechten voor ondernemers tijdens corona.

Wie kan mij helpen als ik vragen heb of advies wil?

Met uw vragen of zorgen kunt u natuurlijk terecht bij het Ondernemersplein of u kunt de gemeente mailen via info@haarlemmermeer.nl of bellen via 0900 1852.  Belt u vanuit het buitenland of kunt u geen 0900-nummer bellen? Bel dan met 0031 23 567 65 43

Maar er zijn nog meer partijen die u kunnen helpen:

  • Coronaloket Kamer van Koophandel.
    1 loket met regelingencheck, veelgestelde vragen en ondernemersinitiatieven. 
  • Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam.
    Opgericht tijdens de coronacrisis om ondernemers te helpen bij personeelsproblemen. Zoals te weinig personeel of juist geen werk voor uw personeel. 
  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
    Doet uw onderneming internationaal zaken? Lees bij de RVO de belangrijkste ontwikkelingen. 
  • Inretail.
    Bent u ondernemer in retail non-food? En wilt u weten wat corona betekent voor uw winkel en personeel? Inretail heeft de antwoorden. 
  • Koninklijke Horeca Nederland.
    Heeft u een horecaonderneming? Dan kan Koninklijke Horeca Nederland u verder helpen. 
  • UWV.
    Voor relevante informatie zoals veelgestelde vragen van werkgevers en zzp’ers.
  • Ondernemersklankbord (OKB).
    Oud-ondernemers, managers en specialisten delen hun expertise en geven onpartijdig advies. Ook kunt u gratis coaching aanvragen voor coronavraagstukken.
  • MeerWaarde.nl.
    Heeft u medewerkers die in coronatijd wel wat hulp kunnen gebruiken? Benader het CoronaPunt van MeerWaarde. Zij helpen graag.

Wat als ik een opleiding of ander werk wil doen?

De Rijksoverheid vindt het belangrijk dat zelfstandig ondernemers met onvoldoende inkomsten zich breder oriënteren op de arbeidsmarkt. Daarom biedt de gemeente verschillende mogelijkheden voor begeleiding: 

  • Hulp bij het vinden van een betaalde baan in loondienst.
  • Hulp bij oriëntatie op uw loopbaan, de arbeidsmarkt en opleidingsmogelijkheden. Ook kunt u getest worden op uw kwaliteiten, carrièrewaarden en beroepsinteresse.
  • Hulp bij het starten van een opleiding. Samen met een medewerker van de gemeente bespreekt u de opleiding, de kans op betaald werk na het volgen van de opleiding en de kosten van de opleiding.

U vraagt de begeleiding aan via tozo@haarlemmermeer.nl. Een medewerker van de gemeente neemt dan contact met u op. Ook als u nog niet precies weet wat u wilt, kunt u een e-mail sturen.

Welke regels zijn er voor zorgaanbieders?

De landelijke maatregelen van het RIVM vragen om een andere wijze van invulling van de zorg. Op basis van het Haarlemmermeers model gaat de gemeente er ook nu vanuit dat uw professionals goed kunnen inschatten welke zorg noodzakelijk is en welke zorg mogelijk kan worden uitgesteld. De gemeente verwacht daarbij dat u maatwerk toepast. 

Officiële richtlijnen

Gemeente Haarlemmermeer volgt als het gaat om het coronavirus de officiële richtlijnen vanuit het RIVM en de GGD.

Zorgcontinuïteit en declaraties

Gemeente Haarlemmermeer vergoedt de inzet van alternatieve zorgvormen aan haar inwoners conform de huidige tarieven. De gemeente hanteert het huidige declaratiesysteem. Dit geldt zolang de beperkende maatregelen van het RIVM vanwege het coronavirus van kracht zijn. Het kan voorkomen dat de prestaties uit de contracten en controleprotocollen hierbij niet of niet volledig kunnen worden nageleefd. De gemeente vraagt u om in deze bijzondere situatie de alternatief geleverde zorg in uw administratie vast te leggen om zo de rechtmatigheid van deze betalingen achteraf vast te kunnen stellen. Overigens zijn er landelijke ontwikkelingen waarbij de VNG, VWS en Zorgverzekeraars zijn overeengekomen dat de door de gemeenten extra gemaakte kosten door het rijk worden gecompenseerd.  

Wat te doen bij liquiditeitsproblemen

Als ondanks de bovengenoemde afspraak toch een liquiditeitsprobleem ontstaat verzoekt de gemeente Haarlemmermeer u dringend contact op te nemen met uw categoriemanager. Dit kan uiteraard ook bij andere dringende vragen.  

Problemen met de zorgcontinuïteit of andere vragen?

Neem dan contact op met de gemeente Haarlemmermeer via sociaaldomein@haarlemmermeer.nl.

Waar vind ik meer informatie?

De Sociale Kaart Haarlemmermeer geeft antwoord op vragen over onder meer wonen, geldzaken, werk, gezin en gezondheid.

Regeling tegemoetkoming energiekosten midden- en kleinbedrijf. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.

Looking for information in English?

Visit the website Government information for entrepreneurs and their corona page, dedicated to the challenges you face because of COVID-19.